Veranstaltungen, Berichte & Positionspapiere, wissenschaftliche Publikationen

Veranstaltungen


Berichte & Positionspapiere

  • SHARED RESPONSIBILITY, GLOBAL SOLIDARITY: Responding to the socio-economic impacts of COVID-19 (UN, 2020)
  • Allianz Nachhaltige Universitäten in Österreich (2020): UniNEtZ – Universitäten und Nachhaltige Entwicklungsziele – Perspektivenbericht. Wien, Innsbruck, Österreich. ISBN: 978-3-901182-74-7
  • A. Köppl, S. Schleicher, M. Schratzenstaller & K. Steininger (14.04.2020): COVID-19, Klimawandel und Konjunkturpakete. WIFO Research Brief
  • Dirth, E. (2020): Prozesse für gerechte Zukunftsgestaltung: Empfehlungen für die Reaktion auf Fridays for Future. – IASS Policy Brief, 2020, 1. https://doi.org/10.2312/iass.2 . . .
    Dieser Policy Brief enthält Empfehlungen, wie auf die Forderungen der Fridays for Future Bewegung sinnvoll reagiert werden kann. Hierbei werden drei zentrale Aspekte berücksichtigt: die Dringlichkeit von Klimaschutzmaßnahmen, partizipatorische Zukunftsgestaltung sowie Klimagerechtigkeit für junge Menschen und kommende Generationen.
  • Jochum, G., Barth, T., Brandl, T., Cardenas Tomazic, A., Hofmeister, S., Littig, B., Matuschek, I., Stephan, U. & Warsewa G. (2019): Nachhaltige Arbeit – Die sozial-ökologische Transformation der Arbeitsgesellschaft. Positionspapier der Arbeitsgruppe „Nachhaltige Arbeit“ im Deutschen Komitee für Nachhaltigkeitsforschung in Future Earth. Hamburg.
    "... Als zentrale Leitthemen einer Forschungsagenda zu nachhaltiger Arbeit werden von der AG die folgenden identifiziert:
    1. Veränderungen im Verhältnis von bezahlten und unbezahlten Arbeiten
    2. Innovationen und Transformationen in der Erwerbsarbeitssphäre
    3. Globale Zusammenhänge der Arbeitsgesellschaft(en)
    4. Digitalisierung von Arbeit und nachhaltige Arbeit
    5. Governance der sozial-ökologischen Transformation ..."

    (aus Zusammenfassung, S. 4)


wissenschaftliche Publikationen

  • Eisenmenger, N., Pichler, M., Krenmayr, N. et al.: The Sustainable Development Goals prioritize economic growth over sustainable resource use: a critical reflection on the SDGs from a socio-ecological perspective. Sustain Sci (2020)
    Abstract: The sustainable development goals (SDGs) were adopted in 2015, succeeding the Millennium Development Goals (MDGs). While the MDGs focused on improving well-being in the developing world, the 17 SDGs address all countries and aim at reconciling economic and social with ecological goals. We adopt a social ecology perspective and critically reflect on the SDGs’ potential for monitoring, supporting, and bringing about a transformation towards sustainability. Starting from a literature review on the SDGs, we link empirical findings from social ecology with analyses of SDG targets and indicators. ...
  • World Development: Sustainable Development Goals Perspectives (Edited by Lorenza B. Fontana, Johan A. Oldekop, Last update 3 April 2020)
    Abstract: The new 2030 sustainable development agenda is likely to dominate policy and academic debates at both national and international levels over next 15 years and beyond. It is, therefore, a crucial time to critically reflect how the SDGs are likely to shape - and be shaped by - the wider research community. Each peer-reviewed paper will address the common question of: “how is the SDG agenda influencing scholarly debates in different research areas, and vice-versa?”. We foresee these papers and the special issue providing disciplinary and trans-disciplinary perspectives, and provoking discussion and debate to inform the policy-science interface around the SDGs and the broader 2030 sustainable development agenda.
  • Lukas H. Meyer & Marcelo de Araujo (20 Apr. 2020): The COVID-19 Pandemic and Climate Change: Why Have Responses Been So Different? E-International Relations, ISSN 2053-8626
  • P. Shrivastava, M. Stafford Smith, K. O’Brien, L. Zsolnai: (2020): Transforming Sustainability Science to Generate Positive Social and Environmental Change Globally. One Earth, Volume 2, Issue 4, 24 April 2020, Pages 329–340
  • Alan Reid (2019) Climate change education and research: possibilities and potentials versus problems and perils? Environmental Education Research, 25:6, 767–790
  • Robin Shields (2019): The sustainability of international higher education: Student mobility and global climate change. Journal of Cleaner Production, Volume 217, 20 April 2019, Pages 594–602